NARODZINY NOWOCZESNEJ POWIEŚCI

Jeśli przyjrzymy się narodzinom powieści nowoczesnej — a więc prze­de wszystkim powieści angielskiej Richardsona, Fieldinga, Swifta, Defoego — uderzającą jej ce­chą wyda się wpływ, jaki na ukształtowanie się tej formy wywarło z jednej strony dziennikarstwo, a z drugiej list jako forma przekazu informacji i plotki. Nie przypadkiem ulubioną formą owych autorów była bądź to podrobiona wersja listu, b^dź też imitacja „autentycznego” pamiętnika. Również tam jednak, gdzie brak jest tych nawią­zań, na przykład u Swifta w Podróżach Guliwera, bezustannie odczuwamy, jak tok narracji niby to fantastycznej opowieści przetykany jest realiami, aluzjami i fragmentami pamfletowymi,^ których wspólnym mianownikiem wydaje się chęć przeka­zania czytelnikom cisnącego się autorowi pod pió­ro potoku spostrzeżeń na temat otaczającego go świata, potoku odpowiadającego coraz obfitszemu bagażowi informacyjnemu, posiadanemu przez au­tora, ale też — należy się tego domyślać — zrozu­miałemu dla jego czytelnika.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Witaj na blogu! Pisane bloga to jedna z wielu moich pasji! Zdecydowałam się pisać tutaj o mediach i reklamie bo to temat wciąż aktualny i na pewno wielu z was szuka informacji aby być z tym na bieżąco. Zapraszam do czytania i komentowania lub skorzystania z formularza kontaktowego. Pozdrawiam Izabela
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.